|
مصرف "فيبر" خطر ابتلا به سرطان سينه را كاهش ميدهد
ایرنا-دانشمندان انگليسي در پژوهشهاي جديد خود نشان دادند كه خطر بروز سرطان سينه در زناني كه پيش از يائسگي مقادير زيادي فيبر مصرف ميكنند، يك دوم سايرين است.
به گزارش روز چهارشنبه شبكه خبري "بيبيسي"، محققان دانشگاه "ليدز" با بررسي ۳۵هزار زن در طول مدت هفت سال دريافتند، آن دسته از زناني كه روزانه ۳۰گرم فيبر مصرف ميكنند، يك دوم افرادي كه روزانه ۲۰گرم فيبر ميخورند در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند. در اين تحقيق كمتر از ۱۶هزار زن پيش از دوران يائسگي و ۱۸هزار ديگر يائسه بودند و ۲۵۷زن پيش از يائسگي به سرطان سينه مبتلا شدند .
محققان دريافتند، زنان مبتلا به سرطان در مقايسه با زناني كه به سرطان مبتلا نشدند، درصد بالايي از انرژي مورد نياز خود را از پروتيين و منابع گوشتي دريافت كرده و كمتر از فيبر و ويتامين ث استفاده ميكردند. اين در حالي است كه چنين تاثيري در زنان يائسه كه ۳۵۰تن از آنان به سرطان سينه مبتلا شدند، ديده نشد. بهگفته محققان، چنين امري به اين دليل روي ميدهد كه فيبر، شيوه پردازشها و تنظيمات هورمون زنانه استروژن را در بدن تحت تاثير قرار ميدهد. پروفسور "ژانت كيد" مجري اين تحقيقات معتقد است اگر چه تاثيرات محافظتي فيبر در زناني كه هنوز يائسه نشدهاند ديده ميشود، اما هيچ شواهدي از چنين تاثيري بر زنان يائسه بدست نيامده است . اين در حالي است كه زنان يائسه به دليل اضافه وزن، در خطر بيشتري براي ابتلا به سرطان سينه قرار دارند.
در حال حاضر پزشكان مصرف موادغذايي غني از فيبر را براي محافظت و كاهش خطر ابتلا به سرطان روده پيشنهاد ميكنند.
نتايج اين تحقيقات در مجله بينالمللي "اپيدمولوژي" به چاپ رسيده است.
|